Sansebearbejdning hos børn

Skrevet af Karina Køppen 3. nov. 2023

Sansebearbejdning hos børn

Sansebearbejdning, også kendt som sensorisk bearbejdning eller sensorisk integration, refererer til den måde, hvorpå vores nervesystem registrerer, tolker og reagerer på sanseinput fra omverdenen. De fem primære sanser omfatter synssansen (syn), høresansen (hørelse), lugtesansen (lugt), smagssansen (smag) og følesansen (taktil sans). Derudover er der også andre sanser som vestibulærsans (balancesans), den proprioceptive sans (muskel-led-sansen) og den interoceptive sans (fornemmelsen for indre organer, såsom tissetrang).

Når vi taler om sansebearbejdning hos børn, henviser det til den måde, børn registrerer og integrerer sansestimuli fra deres omgivelser. Dette spiller en afgørende rolle i deres generelle udvikling, indlæring, motoriske færdigheder, adfærd og følelsesmæssige reaktioner.

Her er nogle aspekter af sansebearbejdning hos børn:

  1. Sanseintegrering: Børn skal lære at integrere information fra forskellige sanser for at forstå deres omverden og reagere hensigtsmæssigt. For eksempel kan de ved at se et legetøj vide hvad legetøjet er og ved hvad det skal bruges til samt hvordan det føles at bruge.
  2. Sensorisk tolerance: Nogle børn har en høj tolerance over for sensoriske input, hvilket betyder at der skal meget til, før de reagerer eller bliver overstimuleret på deres sanser. Andre børn kan have en lav tolerance, hvorfor de hurtigt kan opleve sanseindtryk som overvældende.
  3. Sensorisk registrering: Dette refererer til, hvordan børn opfatter og registrerer sensoriske input. Nogle børn kan være overreaktive og overfølsomme over for bestemte stimuli, mens andre kan være underreaktive og have brug for mere intense stimuli for at registrere dem.
  4. Motorisk respons: Sanseinput påvirker børnenes motoriske respons. For eksempel kan et barn, der bliver overstimuleret på sine høresans, reagere på høje lyde ved at dække sine ører eller søge tilflugt i et roligt hjørne.
  5. Sansemotorisk koordination: Dette refererer til barnets evne til, at koordinere bevægelser baseret på sensorisk input. Et barn med en veludviklet kropsfornemmelse og sansemotorisk koordination, vil kunne udføre bevægelser og opgaver der indebærer flere forskellige bevægelseskomponenter.
  6. Sensorisk bearbejdningsforstyrrelse: Nogle børn kan have udfordringer med sansebearbejdning, og det kan resultere i en tilstand kendt som sensorisk bearbejdningsforstyrrelse (Sensory Processing Disorder, SPD). Dette påvirker deres evne til at regulere og reagere hensigtsmæssigt på sansestimuli. Det kan enten ske ved, at barnet hurtigt bliver overstimuleret af få sanseindtryk eller bliver understimuleret fordi barnet ikke modtager tilstrækkelig med sanseindtryk.

Det er vigtigt at forstå, at alle børn har sin egen måde, at bearbejde sanseindtryk. Nogle børn kan have brug for ydre støtte og guidning til at blive præsenteret for eller bearbejde deres sanseindtryk. Sansebearbejdning er en vigtig faktor i børns udvikling, og det kan have betydning for deres adfærd, indlæring og sociale interaktioner. Hvis forældre eller lærere har bekymringer om et barns sansebearbejdning, kan det være hensigtsmæssigt at konsultere en børneterapeut for at få vurderet barnets behov og mulige interventionsmetoder.

Book tid hos Karina

Vil du høre mere om behandlingerne?

Ring til mig eller send en mail. Ring på 51 53 54 55 eller skriv til karina@boernefysioterapeut.dk.